اساسنامه صندوق بیمه کشاورزی
اساسنامه صندوق بیمه محصولات کشاورزی
( مصوب 5/3/1363 )
فصل اول – کلیات
ماده 1- براساس قانون بیمه محصولات کشاورزی مصوب مورخ 1/3/1362 مجلس شورای اسلامی صندوق بیمه محصولات کشاورزی که در این اساسنامه « صندوق » نامیده میشود ، در بانک کشاورزی که در این اساسنامه « بانک » نامیده می شود ، تأسیس می گردد .
ماده 2- صندوق دارای استقلال مالی و شخصیت حقوقی است و براساس مقررات قانونی شرکتهای دولتی اداره می شود .
ماده 3- سرمایه اولیه صندوق مبلغ یک میلیارد ریال است که تماماً متعلق به دولت می باشد و به هزار سهم یک میلیون ریالی تقسیم می شود .
تبصره 1- افزایش سرمایه صندوق به پیشنهاد مجمع عمومی پس از تصویب هیأت وزیران انجام می شود به استثناء افزایش سرمایه از محل اندوخته ها ( بند 3 ماده 43 )
تبصره 2- نمایندگان سهام دولت عبارتند از وزراء کشاورزی ، بازرگانی ، امور اقتصادی و دارائی و مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجه .
ماده 4- مدت صندوق نامحدود و مرکز آن در تهران خواهد بود.
فصل دوم – هدف و حدود عملیات
ماده 5- هدف صندوق انجام بیمه انواع محصولات کشاورزی ،
دام ، طیور ، زنبورعسل ، کرم ابریشم و آبزیان پرورشی درمقابل خسارتهای ناشی از سوانح طبیعی و حوادث قهری نظیر تگرگ ، طوفان ، خشکسالی ، زلزله ، سیل ، سرمازدگی ، یخبندان ، آتش سوزی ، صاعقه ، آفات و امراض نباتی عمومی و قرنطینه ای و امراض واگیر حیوانی عمومی و قرنطینه ای بعنوان وسیله ای برای نیل به اهداف و سیاستهای بخش کشاورزی می باشد .
ماده 6- حدود عملیات صندوق بشرح زیر می باشد .
1- بررسی و تحقیق در مورد مختصات اقتصادی ، اجتماعی ، کشاورزی و فنی مناطق مختلف کشور .
2- بررسی و تحقیق تطبیقی در مورد روشهای بیمه کشاورزی در دنیا با توجه به نظام بهره برداری ، هدفها و سیاستهای کشاورزی ایران جهت اتخاذ تصمیم در مورد برقراری مناسبترین نوع بیمه کشاورزی با توجه به نظام اقتصادی و اجتماعی و برنامه بخش کشاورزی .
3- بررسی و مطالعه طرحهای کاهش دهنده خسارات ناشی از خطرات تحت پوشش بیمه و پیشنهاد آن به دولت جهت هماهنگ کردن آنها با طرحهای مربوط به عملیات زیربنائی و همچنین راهنمائی و ارشاد تولیدکنندگان به منظور خود پیش گیری در مقابل خطرات و در نتیجه کاهش خسارات وارده به محصولات کشاورزی .
تبصره – اقدامات موضوع بندهای 1 و 2 و 3 این ماده با استفاده از منابع اطلاعاتی و نتایج تحقیقاتی و همکاری سایر موسسات کشور انجام خواهد شد .
4- تهیه آئین نامه ها و دستورالعملها و اصلاح آنها با توجه به نتایج تحقیقات انجام شده .
5- انجام عملیات بیمه درباره محصولات کشاورزی .
6- انجام هرگونه عملیات آموزشی و شرکت در سمینارها و کنفرانسها ، به نحوی که در ارتقاء سطح معلومات بیمه گذاران و کارشناسان و با سایر کارمندان و دست اندرکاران بیمه کشاورزی در جهت پیشرفت و توسعه عملیات صندوق ضروری باشد .
7- صندوق می تواند درصورت لزوم بمنظور جلوگیری از رکود سرمایه خود ، اوراق قرضه و سایر اوراق بهادار صددرصد دولتی خریداری نموده و یا از طریق بانک کشاورزی در طرحهای کشاورزی و صنایع وابسته به نحوی که سرمایه گذاری صندوق از طرف بانک کشاروزی تضمین گردد ، مشارکت نماید .
فصل سوم – ارکان صندوق
ماده 7- ارکان صندوق عبارتند از : مجمع عمومی ، کمیته فنی ، هیأت مدیره ، مدیر عامل و بازرس قانونی .
الف – مجمع عمومی
ماده 8- مجمع عمومی مرکب از وزراء کشاورزی ، بازرگانی ، امور اقتصادی و دارائی ، مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجه به ریاست وزیر کشاورزی خواهد بود .
تبصره – بموجب این تبصره به تبصره «1» ماده واحده قانون بیمه محصولات کشاورزی وزیر جهاد سازندگی به اعضاء مجمع عمومی اضافه می گردد .
ماده 9- جلسات عادی مجمع عمومی حداقل سالی دوبار تا پایان خردادماه سال بعد تشکیل میشود .
جلسات فوق العاده به دعوت مدیرعامل یا به پیشنهاد هریک از اعضاء مجمع عمومی و یا بازرس قانونی تشکیل خواهد شد . مدیرعامل موظف است مجمع عمومی را ظرف ده روز پس از دریافت پیشنهاد تشکیل جلسه ، کتباً دعوت نماید .
ماده 10- دعوت اعضاء مجمع عمومی بوسیله مدیرعامل و با ارسال دعوتنامه بعمل خواهد آمد که در آن روز و ساعت و محل تشکیل و دستور جلسه ذکر می گردد . دعوت نامه های مذکور باید حداقل ده روز قبل از تاریخ تشکیل جلسه برای اعضاء ارسال گردد .
ماده 11- جلسات مجمع عمومی با حضور حداقل 3 نفر رسمیت خواهد یافت و تصمیمات متخذه با اکثریت آراء ( حداقل 3 رای ) معتبر خواهد بود .
ماده 12- وظایف و اختیارات مجمع عمومی بشرح زیر است :
1- تعیین سیاستها و روشهای رسیدن به هدفهای بیمه محصولات کشاورزی با توجه و هماهنگ با اهداف برنامه های بخش کشاورزی.
2- اتخاذ تصمیم نسبت به مواردی که از طرف هیأت مدیره و کمیته فنی و یا هریک از اعضاء مجمع پیشنهاد میشود .
3- تصویب تعرفه های بیمه و غرامت و آئین نامه های انواع بیمه محصولات کشاورزی .
4- انتخاب یک نفر از اعضاء هیأت مدیره بانک و تصویب دو نفر معرفی شده از طرف وزیر کشاورزی و یک نفر از جهاد سازندگی برای عضویت در هیأت مدیره .
5- اتخاذ تصمیم در مورد بیمه اتکائی .
6- تعیین درصد و جمع کل کمک دولت بابت تأمین قسمتی از حق بیمه بیمه گذار و پیشنهاد به هیأت وزیران جهت تصویب و منظور نمودن در لایحه بودجه کل کشور .
7- تایید اعتبار پیشنهادی به منظور جبران زیانهای احتمالی عملیات بیمه و ارسال آن به هیأت وزیران جهت تصویب و منظور نمودن در لایحه بودجه کل کشور .
8- تصویب بودجه سالانه که از طرف هیأت مدیره صندوق پیشنهاد میشود .
9- استماع گزارشهای هیأت مدیره و بازرس قانونی .
10- پیشنهاد اصلاح و یا تغییر اساسنامه صندوق به هیأت وزیران جهت طی مراحل قانونی .
11- رسیدگی و تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان صندوق.
12- اتخاذ تصمیم نسبت به پیشنهاد افزایش سرمایه صندوق و ارسال آن جهت طی مراحل قانونی .
13- اتخاذ تصمیم درباره نحوه مصرف سود و برداشت از اندوخته ها .
14- اتخاذ تصمیم نسبت به مطالبات مشکوک الوصول و یا لاوصول.
15- نظارت بر حسن اجرای طرحها و برنامه های مصوب .
ب- کمیته فنی
ماده 13- کمیته فنی متشکل از نماینده هریک از اعضاء مجمع عمومی و نماینده صندوق می باشد که از نظر کارشناسی دارای اختیار و تخصص لازم در زمینه مربوط به وظایف هریک از اعضاء مجمع عمومی و صندوق بوده و نسبت به مسائل مربوط به صندوق که از طرف مجمع عمومی ارجاع می گردد ، بررسی و اقدام نموده و گزارش توجیهی خود را جهت تصمیم گیری به مجمع عمومی ارسال میدارد . صندوق نیز میتواند در مورد کلیه وظایف و مسئولیتهای خود از نظرات مشورتی کمیته فنی استفاده نماید .
ماده 14- اعضاء کمیته فنی برای مدت سه سال منصوب می شوند و انتصاب مجدد آنها بلامانع است و تا موقعی که تجدید انتصاب بعمل نیامده ، در سمت خود باقی خواهند ماند .
تبصره – قبل از انقضای مدت سه سال درصورت لزوم هریک از اعضاء مجمع عمومی و صندوق می توانند نماینده خود را در کمیته فنی تعویض نمایند .
ماده 15- نحوه تشکیل و اداره جلسات کمیته فنی براساس آئین نامه ای خواهد بود که توسط کمیته مزبور تهیه و به تایید مجمع عمومی خواهد رسید .
ماده 16- تصمیمات کمیته فنی با اکثریت آراء اعضاء به مجمع عمومی ارسال و درصورت بدست نیامدن اکثریت مطلق آراء ، نظرات متفاوت همراه با گزارش توجیهی جهت تصمیم گیری به مجمع عمومی ارائه خواهد شد .
ج – هیأت مدیره – مدیرعامل
ماده 17- هیأت مدیره صندوق مرکب از 5 نفر شامل مدیرعامل بانک و یک نفر از اعضاء هیأت مدیره بانک و یک نماینده از جهاد سازندگی و دو نفر دیگر به معرفی وزیر کشاورزی می باشند .
تبصره 1- اعضاء معرفی شده از طرف وزیر کشاورزی و وزارت جهاد سازندگی تمام و قت و موظف می باشند .
تبصره 2- مدیرعامل بانک باید در تقسیم وظایف بین اعضاء هیأت مدیره بانک ترتیبی اتخاذ نماید که عضو انتخاب شده برای هیأت مدیره صندوق بتواند وظایف خود را در صندوق به نحو احسن انجام دهد .
تبصره 3- دوره خدمت اعضاء هیأت مدیره سه سال و انتخاب مجدد آنها بلامانع است . درصورت تغییر هیأت مدیره بانک قبل از انقضای سه سال ، اعضاء هیأت مدیره جدید در صندوق جانشین خواهند شد .
تبصره 4- تعویض هریک از 4 نفر اعضاء هیأت مدیره صندوق قبل از انقضای سه سال بلامانع است .
ماده 18- جلسات هیأت مدیره با حضور حداقل 4 نفر رسمیت خواهد داشت و تصمیمات متخذه با اکثریت آراء معتبر خواهد بود.
تبصره 1- ریاست جلسات هیأت مدیره بعهده مدیر عامل و درصورت عدم حضور با یکی از اعضاء هیأت مدیره صندوق خواهد بود .
تبصره 2- تعداد جلسات هیأت مدیره با توجه به حجم کار بوسیله آئین نامة داخلی تعیین خواهد شد . لیکن در هر صورت تعداد این جلسات کمتر از یک بار در هفته نخواهد بود .
ماده 19- هیأت مدیره مکلف است برنامه کار و زمان بندی اجرای آنرا به مجمع عمومی تسلیم و گزارش پیشرفت عملیات را هر چهارماه یکبار به مجمع عمومی ارسال نماید .
ماده 20- هیأت مدیره دارای کلیه اختیارات لازم برای اداره امور صندوق با توجه به موضوع و هدف مندرج در این اساسنامه می باشد مگر در مواردی که بموجب قانون و یا اساسنامه اخذ تصمیم در مورد آنها در صلاحیت مجمع عمومی و یا مدیرعامل صندوق باشد . از جمله اختیارات هیأت مدیره موارد زیر است :
1- انتخاب نماینده صندوق جهت عضویت در کمیته فنی .
2- تهیه آئین نامه ها و ارائه پیشنهادها جهت طرح در مجمع عمومی.
3- تصویب آئین نامه های داخلی و دستورالعمل های اجرائی صندوق.
4- تهیه طرح سازمانی صندوق جهت اجرای وظایف و هدف های تعیین شده در این اساسنامه و پیشنهاد آن به مجمع عمومی .
5- بررسی و تصویب نیازهای آموزشی و استخدامی صندوق .
6- پیشنهاد اصلاح اساسنامه به مجمع عمومی جهت طی مراحل قانونی .
7- تهیه و تنظیم ترازنامه و حساب سود و زیان و گزارش سالانه صندوق .
8- تهیه و تنظیم بودجه صندوق و پیشنهاد آن به مجمع عمومی جهت تصویب .
9- تعیین موسسه حسابرسی برای حسابرسی داخلی و درصورت درخواست بازرس قانونی برای رسیدگی به حسابها و ترازنامه .
10- تنظیم خلاصه صورت دارائی و بدهیهای صندوق هر شش ماه یکبار و تسلیم آن به بازرس قانونی .
11- رسیدگی و تعیین مطالبات لاوصول صندوق و پیشنهاد به مجمع عمومی در مورد بخشودگی تمام و یا قسمتی از اصل مطالبات لاوصول و تأمین آن از محل ذخیره مطالبات مشکوک الوصول .
ماده 21- مدیرعامل بانک کشاورزی ، مدیرعامل صندوق خواهد بود.
ماده 22- مدیرعامل بالاترین مقام اداری و اجرائی صندوق است و اختیارات و وظایف وی بشرح زیر میباشد :
1- نمایندگی صندوق در برابر شخص یا اشخاص ثالث و مراجع قضائی و کلیة ادارات دولتی و موسسات خصوصی با حق توکیل به غیر .
2- دعوت از اعضاء مجمع عمومی جهت شرکت در جلسات عادی و فوق العاده .
3- اتخاذ تصمیم و اقدام در مورد کلیه عملیات و معاملات صندوق به هر شکل و یا هر شخص حقیقی یا حقوقی باستثنای آنچه جزء اختیارات مجمع عمومی و هیأت مدیره قرار داده شده با رعایت مقررات این اساسنامه و سایر مقررات مربوط .
4- اجرای کلیه تصمیمات مجمع عمومی و هیأت مدیره .
5- مدیرعامل می تواند قسمتی از اداره امور صندوق را به هریک از اعضاء هیأت مدیره واگذار نماید .
ماده 23- مدیرعامل می تواند یک نفر قائم مقام داشته باشد که از بین کارمندان دولت با معرفی مدیرعامل و تصویب مجمع عمومی انتخاب شود ، حکم انتصاب نامبرده از طرف وزیر کشاورزی صادر خواهد شد .
تبصره 1- مدیرعامل می تواند قسمتی از وظایف و اختیارات و همچنین حق امضای خود را به قائم مقام خود واگذار نماید .
تبصره 2- درصورت استعفاء ، معذوریت ، مرخصی و غیبت مدیرعامل ، قائم مقام دارای کلیه اختیارات مدیرعامل می باشد .
د – بازرس قانونی
ماده 24- بازرس قانونی صندوق طبق قانون تشکیل سازمان حسابرسی ، سازمان حسابرسی می باشد .
ماده 25- بازرس علاوه بر وظایف مندرج در لایحه قانونی اصلاح قانون تجارت مصوب 24 اسفندماه سال 1347 مکلف است نسبت به مطابقت تصمیمات مدیران و عملکرد صندوق با قوانین و آئین نامه ها مراقبت و در مواقع لازم گزارش به مجمع عمومی تسلیم نماید .
ماده 26- بازرس قانونی حق مداخله مستقیم در امور صندوق را ندارد و اگر به نقص یا ایرادی برخورد نماید ، باید مراتب را به مدیرعامل صندوق گزارش و چنانچه ظرف 15 روز اقدامی در جهت رفع نقص بعمل نیاید ، مراتب را به مجمع عمومی اعلام نماید.
فصل چهارم – امور اداری و استخدامی و منابع و مقررات مالی
الف – نحوه عملیات
ماده 27- به منظور جلوگیری از تورم سازمانی و حداکثر استفاده از امکانات موجود عملیات اجرائی بیمه کشاورزی درحد کمی و کیفی و زمابندی تعیین شده توسط بانک و شعب آن در سراسر کشور انجام و کلیة وسایل و خدمات مورد لزوم به پیشنهاد هیأت مدیره صندوق از طریق بانک تأمین خواهد شد .
تبصره – امور اداری و استخدامی صندوق براساس مقررات جاری بانک انجام خواهد شد .
ماده 28- شروع به اجرای هر نوع بیمه کشاورزی در هر منطقه قبلاً بوسیله صندوق اعلام می شود .
ماده 29- بتدریج که صندوق آمادگی لازم را برای انجام وظایف خود در هر منطقه و برای هر محصول اعلام نماید ، « صندوق کمک به تولیدکنندگان خسارت دیده محصولات کشاورزی و دامی » به فعالیتهای خود در آن منطقه و برای آن محصول خاتمه داده و منابع و امکانات مربوط را به صندوق منتقل خواهد کرد .
ماده 30- تعیین روشها و سیاستهای کلی اجرای عملیات بیمه محصولات کشاورزی مانند شرایط بیمه انواع محصولات موضوع این اساسنامه ، تعهدات بیمه گر و بیمه گذار ، تعیین تعرفه بیمه و غرامت براساس آئین نامه هایی خواهد بود که به تصویب مجمع عمومی می رسد .
ماده 31- بمنظور هماهنگی سیاستهای بیمه کشاورزی با هدفهای بخش کشاورزی ، دولت می تواند ارائه کمکها و خدمات خود را به تولید محصولاتی که اجرای بیمه آن اعلام شده منوط به بیمه کردن آن محصول نماید . تبصره – نحوه ارتباط و اجرای بیمه هر زراعت یا تولید یا کمکها و خدمات دولت توسط صندوق با همکاری وزارت کشاورزی و سایر واحدهای مربوط مورد بررسی قرار گرفته و در قالب آئین نامه خاصی از طریق مجمع عمومی جهت تصویب به هیأت وزیران تسلیم خواهد شد .
ب – منابع مالی
ماده 32- حق بیمه عبارت از وجوهی است که از بیمه گذاران وصول خواهد شد .
تبصره – به پیشنهاد مجمع عمومی قسمتی از حق بیمه ، بیمه گذاران از طریق دولت تأمین و همه ساله در لایحه بودجه منظور خواهد شد.
ماده 33- درصورتی که در هر سال مالی شدت حوادث موجب خسارات بیش از موارد پیش بینی شده برای عملیات زیرپوشش بیمه گردد و صندوق قادر به پرداخت غرامت آن نباشد ، کسری آن به پیشنهاد مجمع عمومی پس از تصویب هیأت وزیران از محل اعتبار ردیف بودجه که در اختیار دولت می باشد ، قابل پرداخت خواهد بود .
ج – هزینه ها
ماده 34- هیأت مدیره بانک با توجه به حجم عملیات سالانه صندوق جهت جبران هزینه های انجام شده حداکثر تا 4 % از منابع دریافتی حق بیمه را هر ساله به مجمع عمومی پیشنهاد و پس از تصویب مجمع عمومی ، صندوق نسبت به پرداخت آن در قالب بودجه تنظیمی اقدام می نماید .
ماده 35- درصورتیکه با اعلام هیأت مدیره بانک در مواردی خدمات و وسایل موردنیاز صندوق از نظر کمی و کیفی خارج از عرف معمول در بانک بوده و یا با توجه به هزینه پیش بینی شده ( در ماده 34 ) و یا مقررات اجرایی امکان انجام آن نباشد ، با تصویب مجمع عمومی هزینه وسایل و خدمات مذکور به بانک پرداخت میشود . مبنای برآورد هزینه این خدمات و وسایل در هر مورد آئین نامه های مورد عمل بانک می باشد .
د – مقررات مالی
ماده 36- حسابهای صندوق نزد بانک افتتاح و نگهداری خواهد شد.
ماده 37- چک ها و اسناد مالی و سایر اسناد لازم الاجراء و تعهدآور صندوق در برابر اشخاص حقیقی و حقوقی باید دارای دو امضاء مجاز طبق مقررات مصوبه مجمع عمومی باشد مگر در مورد قراردادهائی که براساس مصوبات هیأت مدیره تنظیم و مبادله میشود که در این صورت امضاء مدیرعامل به تنهائی به نمایندگی صندوق معتبر است .
هـ - ترازنامه و حساب سود و زیان
ماده 38- سال مالی صندوق از اول فروردین ماه هرسال تا پایان اسفندماه همان سال خواهد بود . باستثنای سال اول که شروع آن بدو تأسیس و پایان آن آخر اسفند همان سال خواهد بود .
ماده 39- صندوق طبق قانون تجارت و مقررات قانونی مربوط به شرکتهای دولتی اداره خواهد شد .
ماده 40- ترازنامه سالانه حداقل یک ماه قبل از تشکیل مجمع عمومی برای رسیدگی به بازرس صندوق تسلیم خواهد شد و ترازنامه هرسال باید قبل از پایان خردادماه سال بعد برای تصویب به مجمع عمومی تسلیم شود .
و – تقسیم سود و وضع ذخائر و اندوخته ها
ماده 41- هیأت مدیره مکلف است قبل از وضع مالیات درصد لازم را جهت اندوخته مطالبات مشکوک الوصول و خسارات معوق منظور دارد .
ماده 42- هیأت مدیره مکلف است پس از وضع مالیات یک بیستم از سود خالص صندوق را بعنوان اندوخته قانونی موضوع نماید تا وقتی که اندوختة قانونی به یک دهم سرمایه بالغ گردد . درصورتیکه سرمایه صندوق افزایش یابد کسر یک بیستم مذکور ادامه خواهد یافت .
ماده 43- سود خالص بشرح زیر به ترتیب اولویت با تصویب مجمع عمومی به مصرف می رسد.
1- کمک به اجرای طرحهای ارائه شده به دولت در بند 3 ماده 5 اساسنامه در جهت پیشگیری و کاهش میزان خطرات ناشی از عوامل قهری تحت پوشش بیمه .
2- کمک به سهم دولت ( موضوع تبصره ماده 32 ) بابت حق بیمه.
3- درصورتیکه در هر سال امکان مصرف سود باقی مانده در موارد 1 و 2 نباشد مانده به حساب اندوخته انتقال داده می شود تا در سالهای آتی به مصارف مذکور رسیده و یا به سرمایه افزوده شود.
اساسنامه فوق مشتمل بر چهل و چهار ماده و شانزده تبصره در جلسه روز شنبه پنجم خردادماه یکهزار و سیصد و شصت و سه مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 23/3/63 به تایید شورای نگهبان رسیده است .